Instructors & Advisers

Instructors & Advisers

Our advisers are happy to support you with your individual questions regarding working as a freelancer and all of the challenges associated with this. Over the course of workshops, seminar series and information events, our instructors provide in-depth knowledge and practical skills and offer the opportunity for well-founded exchange in networking events.

Alongside their specialized knowledge, they also have a wide range of language skills so that advisement sessions can currently be offered in the spoken languages of German, English, French and Korean and, in individual workshops and seminars, the opportunity to ask questions and receive answers in an additional language besides the regularly offered German and English spoken languages also exists.

Our Advisers

Inky Lee (they/them) is a multidisciplinary artist and a writer living in Berlin. Their work creates space for the embodied experiences of marginalized individuals and communities to be acknowledged, mourned for and celebrated. In their work, Inky looks for ways to be direct and tender at once. Inky has been collaborating with institutions such as Tanzfabrik Berlin and Tanzbüro Berlin, as well as working with other freelance performance artists, dancers, musicians, writers and activists. You can find out more about Inky's work here:

www.inkyunglee.me

Fabian Rosonsky wurde 1989 in Lutherstadt Wittenberg geboren und studierte Komparatistik und Politikwissenschaft in Berlin. 2016-19 arbeitete er als Regieassistent am Düsseldorfer Schauspielhaus und war anschließend Teil des Produktionsteams des Festivals „Theater der Welt 2020/21“. Seitdem ist er selbstständiger Produktionsleiter für verschiedenste Projekte im nationalen wie internationalen Bereich zwischen Festivals, Digitalem und freiem Produzieren in Theater und Performance. Parallel arbeitet er auch als Regisseur und ist Mitbegründer des Kollektivs „Polyformers“. Seine Inszenierungen waren bisher u. a. am Düsseldorfer Schauspielhaus, am Theater der Keller in Köln, dem Theater Regensburg, der Volksbühne am Kaulenberg in Halle sowie am Berliner Theater unterm Dach zu sehen.

Therese Schmidt, 1979 in Potsdam geboren, arbeitet als Musiktheaterregisseurin und Autorin in Berlin. Sie realisiert verschiedene Projekte an der Schnittstelle zwischen Musiktheater, neuer Musik und Performance und entwickelt unter dem Label mehrblick&ton musikalische Performances und musiktheatralische Formate.
Sie schreibt Libretti, Konzept- und Theatertexte, sowie kulturpolitische Studien und kollaboriert mit Künstler*innen und Theaterkollektiven der Freien Szene. Neben Inszenierungen an diversen Stadt- und Staatstheatern gab sie an den Hochschulen Dresden und Berlin szenisch-dramatischen Unterricht. Bis 2019 arbeitete sie im Performing Arts Programm des LAFT Berlin und berät seitdem Künstler*innen der Freien Szene zu Freiem Arbeiten und Konzeptarbeit.

Kai Schubert, *1973 in Bochum, ist Regisseur und Autor. Kai war als Assistent, Dramaturg und Regisseur am Theater Dortmund, der Staatsoper Unter den Linden Berlin und am Staatsschauspiel Dresden sowie bei diversen freien Produktionen in Deutschland und Frankreich, hat Theaterprojekte mit Schulen und Jugendlichen im Rahmen von TUSCH und dem Programm "Kulturagenten für kreative Schulen" durchgeführt. Seit 2005 brachte er 15 Theaterstücken zur Uraufführung, u. a. an den Sophiensälen Berlin, am Theater Ingolstadt, am LTT Tübingen, an den Wuppertaler Bühnen sowie am Gärtnerplatztheater München, sowie Inszenierungen in Dresden und Berlin, Open-Air-Produktionen im Land Brandenburg und im Ruhrgebiet. Kai ist Dozent an der UdK Berlin im Bereich Theaterpädagogik, war 2020-2021 Künstlerischer Leiter beim Theater Poetenpack Potsdam, Mitbegründer des MORPHtheaters und 2019-2023 Künstlerischer Leiter des Kulturpalast Wedding.

Max Schumacher works as dramaturg, curator, producer, director, lecturer, workshop facilitator, author and coach. After studying dramaturgy (Humboldt University Berlin) and performance studies (NYU) he has been working in more than 50 cities in 20 countries. His main occupation is as artistic co-director of Post Theater, a performing arts unit with focus on media-enhanced performances. Since 2020 he also serves as artistic director of DIE BÜHNE, Technical University Dresden’s theater. Max is interested in transdisciplinary work that questions its own means. According to Max, performing arts should constantly reinvent themselves. They should be responding to vibrant topics of the present, both in terms of content AND form.

www.posttheater.com

Our Instructors

Cox Ahlers (sie) ist in Heidelberg geboren und lebt und arbeitet in Berlin. 2002 schließt sie, in der ersten Promo Exit 1, spezialisiert in Tanzakrobatik und ortsspezifischer Performance ihre Ausbildung an der Zirkusschule ESAC –École supérieure des arts du cirque in Brüssel ab. Im zeitgenössischen Zirkus arbeitet Cox als Performerin, Projektmanagerin, Impulskünstlerin, Mentorin und Netzwerkerin. Seit 2016 kuratiert und inszeniert sie bei den Bauhausfesten der Stiftung Bauhaus Dessau. Dem BUZZ e.V. seit Gründung verbunden und von 2016-23 im Vorstand, ist sie derzeit Vorsitzende des Berliner Vereins Forum Neuer Zirkus e.V, Trägerverein für Zeit für Zirkus (2021/2023).

Silvia Albarella is an artist and stage-costume designer. Her work focuses on the interface between theatre, film, performance and virtual reality. She has lived in Berlin since 1996, where she realises her own projects and collaborates with other artists and theatres.

www.silviaalbarella.de

 

Vera Block unterstützt Kreative dabei, ihre mediale Präsenz selbstbestimmt zu gestalten und sich überzeugend bei Interviews, Vorstellungsgesprächen oder öffentlichen Auftritten zu präsentieren. In ihren Workshops gibt sie leicht umsetzbare Tipps zum wirkungsvollen Texten und Sprechen an. Als freie Journalistin berichtet Vera Block seit 25 Jahren über Diversität in Gesellschaft und Kultur. Sie ist Job- und Karrierecoachin und Ausbilderin nach AEVO. Durch ihre Einwanderungsgeschichte legt Vera Block besonderen Wert darauf, Menschen mit Migrationserfahrung und Akzent zu empowern.

Daniel Brunet is a director, performer, producer, theater manager and translator. He was born was in Syracuse, New York in 1979 and studied theater and film at Boston College. He moved to Berlin in 2001 with the support of a Fulbright Scholarship. Brunet became Producing Artistic Director of English Theatre Berlin | International Performing Arts Center in 2012 and established an artistic concept there that mirrors his own work: English as a working language, used by non-native speakers and native speakers alike in bilingual or multilingual works. Brunet has served as the speaker for the performing arts within the Speakers’ Circle of the Coalition of the Independent Arts and as a co-opted board member of LAFT – Landesverband freie darstellende Künste Berlin e.V. since the end of 2018.

Julia Cremers ist eine Video- und Performancekünstlerin, deren Praxis die Hybridisierung von Mensch und Instrument, neue Formen der Verkörperung und alternative Wahrnehmungsweisen in unserer zunehmend digitalisierten Realität erforscht. Nach ihrem Master of Fine Arts Abschluss im Jahr 2018 hat Julia das Kunst-/Wissenschaftskollektiv Parallax Lab an der UDK und der TU Berlin mitorganisiert, an der HGB Leipzig unterrichtet und war ein aktives Mitglied des Berliner Kunstorts Errant Sound. Darüber hinaus ist Julia in der technischen Abteilung des Hebbel am Ufer Theaters tätig.

Derya Durmaz was born in Germany, as the granddaughter of Turkish guest workers and grew up in Turkey. She moved back to Germany in 2019. She has a BA in Economics, a Masters in Human Rights Law and she studied acting. She is an interdisciplinary artist-filmmaker-perfomer who creates and takes part in film-performance-installation-exhibitions that address issues of borders and boundaries (physical/psychological), identity, sense of belonging and human nature, highlighting the hypocrisies and inconsistencies in the rhetoric defining political, social and personal spaces. Her award-winning work have been featured in media outlets such as the Washington Post and The Monocle magazine.

Johanna Freiburg was born in Hamburg in 1971 and lives in Berlin. She studied at the Institute for Applied Theater Studies in Gießen from 1991 to 1997 She is a member of She She Pop and the German-British artist collective Gob Squad. She has performed in numerous pieces that have toured around the world. For some 30 years, she has worked collectively on the development of concepts, realization and performance of new works. Johanna passes on the knowledge she has gained from this as a mentor working on an international basis and regularly shares it with Berlin’s independent performing arts community via events of the Berlin Performing Arts Program.

Max Gadow ist freischaffender Theatermacher, Konfliktmediator und systemischer Berater in Berlin. Derzeit macht er eine Ausbildung für Systemische Traumatherapie. In seiner Arbeit fokussiert er sich auf die Untersuchung westlicher Mythen und Machtstrukturen und leitet aus diesen performative Vorgänge ab. Popkultur und neue Medien werden in diesen Arbeiten mit kanonisiertem Kulturgut hybridisiert. Die Aushöhlung von Kultur und Zusammenhalt durch die kapitalistische Wertschöpfungslogik ist dabei ein wiederkehrendes Thema. In der Kunst und darüber hinaus sind für ihn folgende Schwerpunkte wichtig: Kollektive Arbeitsprozesse, Stärkung introvertierter Positionen, (Selbst-)Mitgefühl, gewaltfreie Feedbackmethoden, Stärkung von Lebens- und Arbeitseinwürfen außerhalb der heteronormativen Matrix.

Nora Gores has been working for several years at various theatres and cultural institutions in and around Berlin. She has worked for performances, dance and theatre as well as for exhibitions, mostly in the context of press and public relations. Since 2015 she has also been working as a consultant, coach and mediator. She began her studies in Theatre and Latin American Studies in Munich before moving to Barcelona, Mexico City and finally Berlin. In 2007, she trained to teach German as a foreign language at the International House Freiburg. In 2012, she also completed a compact course in communication management at the German Press Academy in Berlin and has since specialised in developing strategies for PR and marketing concepts.

Eva Hartmann is a coach, mentor, moderator, mediator, lecturer and trainer, occasional network or dramaturgy sidekick and idea developer. She has an MA in Theatre Studies and has completed further training and accreditation in Relational Dynamics Coaching, Gestalt Coaching, Trauma-Informed Coaching and lately Neurodivergent Coaching. Since 1999 she has been a producer and manager for various artists and festivals (e.g. International Theatre Academy Ruhr/Bochum, performance festival reich & berühmt Podewil/Berlin) and from 2002 to 2023 company, funding and strategy manager for the German/English Gob Squad Arts Collective. In 2009/2010 she was on the board of LAFT Berlin. Eva accompanies transformation processes in various contexts, for example in (high) schools, cultural and social organizations and institutions with individuals and groups. She is interested in how we connect, communicate and act with ourselves and others and how we courageously create and live diverse, coexisting alternatives, perspectives and ideas to the prevailing "business as usual".

www.evahartmanncoaching.com

Holger Heißmeyer arbeitet als Programmierer im Kulturbereich und als Medienkünstler. In seiner künstlerischen Praxis gestaltet Holger installative Situationen, in denen meist digitale Objekte in Erscheinung treten und mit dem Publikum, dem Raum und dem Künstler selbst subtile Beziehungen eingehen. Zusammen mit Anderen entwickelt er seit 2021 die Open-Source-Plattform interkit.app zur Erstellung interaktiver Anwendungen für Kulturprojekte. Holger studierte Physik und Psychologie an der Freien Universität Berlin und Kunst in der Freien Klasse an der Universität der Künste Berlin und arbeitet/e mit Invisible Playground, Internil, dem Mahler Chamber Orchestra, der Kestner Gesellschaft, dem MGKSiegen, Kunst und Kultur in der HafenCity e.V. und Marta Herford zusammen.

Sina Kießling studierte Schauspiel an der Hochschule für Musik und Theater in Rostock. Anschließend ging sie von 2003-2007 an das Theater Heilbronn als Schauspielerin. Danach folgte ein zweijähriges Engagement am Theater Lübeck. Seit 2009 arbeitet sie als freie Schauspielerin u.a. am Maxim Gorki Theater Berlin, der Volksbühne Berlin, Schauspielhaus Bochum, dem Volktheater München, Stadsteater Malmö, Theater Lübeck, dem Badischen Staatstheater Karlsruhe und Theater Basel. 2016 schloss sie ihr 2. Studium an der Hochschule für Musik und Theater, Bereich Kulturmanagement, in Hamburg ab. Seitdem arbeitet sie auch als Produktionsleiterin und Produzentin u.a. mit Fabian Hinrichs für das Festivals Foreign Affairs, 2013 für Union Universal Hamburg und dem Solistenensemble Kaleidoskop Berlin. Seit 2015 ist sie Produzentin beim Theaterkollektiv machina eX. Weitere Kollaborationen mit dem Nordwind Festival, der Schweizer Choreografin Simone Aughterlony, Choreografin Kat Válastur, mit der Tänzerin und Choreografin Ligia Lewis und mit der Performer*in Janne Gregor und Anan Fries. Beratungstätigkeit als Externe für die Kulturstiftung des Bundes für die Förderprogramme „Tanzland“ und „Jupiter“, sowie Dozentin beim LAFT im Bereich Produktionsleitung.

Harriet Lesch ist seit 1991 in den unterschiedlichsten Funktionen und Bereichen der Kulturproduktion tätig. Ab 1998 im Büro DepArtment, das zahlreiche Künstler*innen und Projekte der Performing Arts produzierte/managte. In den Bereichen Produktion und Kommunikation hat sie für die verschiedensten Festivals und Kongresse gearbeitet. Sie ist Mitbegründerin von WILSON*BORLES arts management (2013 bis 2021 Rahmenvertragsagentur der Kulturstiftung des Bundes) und war Geschäftsführerin der Festivals Theater der Welt 2014 und 2017. Darüber hinaus gibt sie Fortbildungen in den Bereichen Struktur, Organisation und Finanzen und ist als Beraterin für Festivals, Institutionen und freie Künstler*innen tätig.

Laia Montoya is an arts manager, producer and professional coach. Based in Berlin, she is co-director of TINA Agency, a multi-local organization that manages and promotes international projects with artists and institutions from the dance field. As a cultural manager, recently she has developed projects with organizations such as Graner in Barcelona, ICEC – Berlin and Catalan Arts, New Theater Institute of Latvia, Studio Alta and Bazaar Festival in Prague, LAFT Berlin, Loom Festival in Barcelona, among others, promoting of the internationalization of the performing arts in their countries.

Martin Stiefermann is a choreographer, mentor, curator and concept creator. Following his training and work at the Hamburgische Staatsoper, he has worked as a choreographer alternating between dance direction positions at repertory and ensemble theaters (Theater Kiel, Oldenburgisches Staatstheater) and as a choreographer in the independent performing arts community, especially with his Berlin-based group MS Schrittmacher, which has now existed for 26 years. He directed the residency program at Schloss Bröllin from 2018 to 2021 and has been part of the leadership team of the TANZPAKT project MECKLENBURG-VORPOMMERN TANZT AN since 2018. He has worked as an artistic partner of the label Art Hacking® since 2019 and realizes workshops on the topic of the transfer of artistic processes to business questions. He started the project BRUCHSTÜCKE (FRAGMENTS) in 2022, which is dedicated to the task of established dance and performance in the rural area of Oderbruch. He is a co-founder and board member of MS Schrittmacher-Landgang e. V., a founding member of ZTB e. V. and is a member of LAFT Berlin e. V. and also served as a member of its board from 2014 and 2018. He was a member of the Bundesdeutschen Ballett- und Tanztheaterdirektor*innen-Konferenz (BBTK, the German Federal Ballet and Dance Theater Directors Conference) from 2001 to 2006. He has been a member of schloss bröllin e. V. since 2015, a board member of Tanzregion Mecklenburg-Vorpommern e. V. since 2018 and is also a representative within the network TANZ WEIT DRAUßEN. Since 2022, he has been part of the core group responsible for the establishment of TANZINITIATIVE Brandenburg and has been a member of the board of the newly founded association Tanzinitiative-Brandenburg e. V. since the spring of 2024.

 

Alisa Tretau studierte Sozial-/Kulturanthropologie und Politikwissenschaft an der FU Berlin (2006-11), Schauspieltheaterregie an der HfMT Hamburg (2011-15) und Kunst im Kontext an der UdK Berlin (2022-24). Alisa arbeitet als Kuratorin und Produktionsleiterin z.B. mit Frauen und Fiktion, Peng! Kollektiv, She She Pop und Klasse Klima, als Vermittlerin mit Theatertreffen der Jugend, HKW, UdK Berlin, Viadrina FFO uvm. Als Regisseurin/Autorin, z.B. WÜSTE ZUKUNFT (2020), BETON WÜSTE ZUKUNFT (2023), TRAVE TALKS (2023), DER VERSCHWUNDENE SEE (2023) verfolgt Alisa stets immersive, gern improvisierte Formate und stellt Fragen nach dem Politischen im Privaten. 2018 veröffentlichte sie den Sammelband NICHT NUR MÜTTER WAREN SCHWANGER (edition assemblage). Alisa hat zwei kleine Kinder.

Miro Wallner is an established performing artist based in Berlin. He has worked on collaborative projects, with institutions such as Ballhaus Naunynstrasse, HAU, Gropius Bau, Uferstudios, and Halle Tanzbühne. His movement training draws from diverse sources, including Capoeira, Contemporary Dance, Contact Improvisation, Floor Acrobatics, and the intensive practice of Get Physical Process – as part of Grupo Oito. He is currently structuring his method of artistic investigation as a game aiming to deepen our understanding of transformative experiences and socio-political change.

Katharina von Wilcke treibt sich seit über 35 Jahren in den unterschiedlichsten Feldern der Performing Arts rum – als Produzentin, Kuratorin, Vermittlerin und Dozentin. 1996 gründete sie das Produktionsbüro DepArtment, war Projektmanagerin und Programmgestalterin bei zahlreichen Festivals und 2005 bis 2016 Ko-Leitung von vier Ausgaben des TANZKONGRESS im Auftrag der Kulturstiftung des Bundes. Seit 2013 ist sie als Expertin beim Performing Arts Programm Berlin und anderen Kultur- und Bildungsträgern tätig, um in Beratungen und Workshops Künstler*innen und Institutionen bei der Konzeption, Beantragung und Präsentation ihrer Vorhaben zu unterstützen. Zudem entwirft sie Vermittlungsformate zur Generierung neuer Publika und darf sich demnächst Transformationsmanagerin für nachhaltige Kultur nennen.

www.katharinavonwilcke.de

Rodrigo Zorzanelli (*1992 in São Paulo) performs, writes and produces in Berlin’s independent theater and performance scene. Rodrigo’s work deals with non-binarity, feminist autofiction, invisible structures, bureaucracy and belonging. Their most recent work is the solo performance multiple memberships, which premiered in May 2024 at Ballhaus Ost.

www.rodrigozorzanelli.com